четвер, 25 вересня 2014 р.

Кременчуцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №19
Кременчуцької міської ради Полтавської області

Проблема формування духовності учнів є актуальною, і належить до проблеми соціального характеру, оскільки пов'язана з таким поняттям, як формування особистості. В наш час дуже часто можна почути заклики про підняття національної свідомості людини та виховання справжнього громадянина.
А поштовхом і основою для цього, в першу чергу, є виховання духовної особистості. Школі потрібно турбуватися про духовний світ дитини. Саме тоді країна буде бачити молодь – як майбутнє нашої нації, рушійну силу, яка спроможна вирішити проблему держави не на свою користь, молодь із своїми вищими моральними, естетичними канонами та ідеалами. Адже від її ставлення до надбань культури залежить нині духовне оновлення нашого суспільства, зміст її цінних орієнтацій і майбутнє. Проблема духовності цікавила людство в усі часи. Це проблема досліджувалась багатьма науками. На думку вчених поняття “духовність” – це категорія етики, яка визначає моральний вимір людської життєдіяльності, це живе джерело доброчесностей людини, її моральна спроможність та вища цінність.Духовність характеризується добрим відношенням людини до оточуючих його людей, турботою, увагою, готовністю прийти на допомогу, поділити радість й горе.
Структурними компонентами духовності ми вважаємо:
  • індивідуальну вираженість людини;
  • духовні потреби людини;
  • пізнавальні потреби людини;
  • соціальні потреби людини;
  • потреба само актуалізації людини;
  • потреба діяльності людини.
У педагогіці є традиційним розглядати три рівні сформованості духовності учнів: високий, середній, низький.
Високий - сформований моральний ідеал: доброта, порядність, чесність, правдивість, справедливість, працелюбність, вміння давати морально-етичну оцінку оточуючим явищам і вчинкам, активність, любов до Батьківщини, наявність мети життя, творчі здібності, рівень розумового розвитку, патріотизм,творчі здібності учнів/
Середній - сформований моральний ідеал добра, порядність, чесність, правдивість, працелюбність, активність, рівень розумового розвитку.
Низький - не має сформованого морального ідеалу, злість, зрада, підступність, егоїзм, жорстокість, низький розумовий розвиток, не має пізнавального інтересу, патріотичних почуттів, чуйності, мети життя.
На сьогодні проблема розвитку духовності полягає в першу чергу у розумінні кожною людиною тих критеріїв, що складають основу поняття "духовність". Відповідно й проблема розвитку духовної особистості полягає на сьогодні не стільки в тому, що недостатньо продукується цінностей та ідеалів, скільки в їх розумінні до них кожного з нас.
Ми виділяємо такі критерії духовності школярів, як морально-етична культура учня, ставлення його до громадської діяльності, пізнавальний інтерес, розуміння ним сенсу буття. Кожен з цих критеріїв духовності має відповідні показники, які свідчать про рівень сформованості в людини того чи іншого критерію духовності.
Так морально-етична культура учня вимірюється в першу чергу наявністю в нього морального ідеалу, вмінням давати моральну й естетичну оцінку явищам, вчинкам тощо, а також вмінням роботи самооцінку.
У школі створений кабінет християнської етики, в якому зібраний багатий матеріал для проведення факультативних занять з предметів духовно – морального циклу, позакласних заходів. Щороку поповнюється матеріальна база кабінету навчально – методичною літературою, ТЗН.

З 2008року за письмовою згодою батьків введені факультативні курси «Християнська етика в українській культурі» , «Християнська етика». Метою вивчення предмета є ознайомлення дітей з основами християнства та християнськими цінностями, засвоєння учнями християнських морально - етичних норм поведінки , формування християнського світогляду цілісної духовно - зрілої особи. На факультативних заняттях з учнями проводяться психологічні етюди «Іскорка доброти», « Магія слова» , подорожі до країн Етики, Доброти. Цікаво та змістовно проходять заочні екскурсії « Сторінками святого письма» , « Із історії православних свят».
Заняття з етики та християнської етики сприяють покращенню поведінки учнів, їх стосунків між собою . Завдяки позакласній роботі зменшилася кількість учнів, які порушують дисципліну. У школі працює творча група учителів «Траєкторія духовного та морально – естетичного розвитку учнів».
Ми розуміємо, що перед нами стоїть завдання не тільки навчити учнів читати і писати , а й виховати справжню людину. З цією метою учителями проводяться анкетування учнів та батьків, батьківські збори. За результатами досліджень, інтерв’ю з учителями, учнями та батьками можна зробити висновок про велику ефективність предмета "Християнська етика".Так, 55,6% опитаних батьків, вважають викладання християнської етики корисною справою, яку слід поглиблювати. У дітей під впливом християнської етики різко знижується рівень агресивності і ворожості, покращується характер і поведінка, ставлення до ровесників, батьків та вчителів. Багато учнів називають предмет "Християнська етика" своїм улюбленим і вважають його одним з найважливіших предметів у школі.
На базі школи працює міська творча група з питань духовно – морального спрямування.
У школі ведеться велика позакласна робота. Це екскурсії до Свято – Троїцької церкви, конкурс малюнків на асфальті « Краса Божого світу», тематичні заходи до Дня миру, Різдва Богородиці, Дня святого Миколая , свято Богоявлення. Традиційними у школі стали тижні етики, протягом яких проходять тематичні бесіди, конкурси малюнків, розмальовок, поробок на морально–етичну тему. Кожного року учні беруть активну участь у акції « Святий Миколай - дітям», « Від серця – до серця», « Сонячні долоні», « Запали свічку».
Изображение 171
Традиційно у школі проводяться виставки робіт учнів та вчителів школи.
Для учнів 8-11класів працює школа духовного зростання. Заняття проводять настоятелів місцевих церков , які на прикладах Біблії допомагають учням пізнати світ , навчитися жити за християнськими правилами.
У лютому 2013року у школі відкрилася кімната духовності.
Учні із задоволенням відвідують кімнату. Учителі проводять там виховні години, факультативні заняття.

Таким чином, християнська етика несе і втілює собою те найблагородніше, що має бути властиве в душі, серці, думках і вчинках кожної порядної людини. Тому оволодіння учнями вдома та в стінах школи християнською мораллю й етикою аж ніяк не суперечить принципу світськості.

Немає коментарів:

Дописати коментар